Corvinus
Corvinus

Kérdőjelek a közgazdaságtanban és oktatásában = Challenges in economic research and education

Csaba, László (2013) Kérdőjelek a közgazdaságtanban és oktatásában = Challenges in economic research and education. Közgazdasági Szemle, 60 (1). pp. 47-63.

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
544kB

Official URL: http://www.kszemle.hu/tartalom/cikk.php?id=1358


Abstract

Ez az esszé a teljesség igénye nélkül kísérli meg áttekinteni azt, hogy mire vezetett a közgazdaságtan világméretekben megindult és a 2008-2009. évi válság lezáratlansága miatt vélhetően évtizedes szinten zajló önvizsgálata. A tudományszak egészét egyszerre jellemzi egyfajta tartalmi kiüresedés és a társtudományokkal való erőteljesebb kapcsolatkeresés, a módszertanok és az iskolák egymás mellett élése - ami egyáltalán nem békés -, valamint a gyakorlat által felvetett kérdések elméleti általánosításának igénye. A magyar közgazdaságtan hagyományos követő szerepe megmaradt, viszont a képzésben szerzett negyedszázados tapasztalatok és az új globális kihívások lényegi átalakításokat indokolnának a mai, túlságosan egységesített képzésben. _____ This essay joins the soul-searching that has developed globally among economists since the financial crisis of 2008-2009, whose still open-ended outcomes make it likely that such self-critical reassessments will continue in the years to come. Economics is marked by the parallel existence of substantive hollowing and in-creased reliance on interfaces with neighbouring disciplines. So the plurality and none-too-peaceful coexistence of schools and methodologies is likely to persist. Similarly abundant are the attempts to theorize and generalize new phenomena in policy and business practices. Hungarian economics continues to be a follower - a trend-taker rather than trend-setter - as it was in the inter-war period. Experience has been accumulating for over 25 years in introducing Western-style higher education in economics. The increase of student numbers and steep decrease in public funding thereof call for major restructuring in curricula, institutions and teaching methods and styles alike.

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:JEL codes: A1, A2
Divisions:Faculty of Economics > Department of Comparative Economics
Subjects:Economics
Education
ID Code:1083
Deposited By: Ádám Hoffmann
Deposited On:18 Jan 2013 08:26
Last Modified:11 Oct 2021 10:08

Repository Staff Only: item control page

Downloads

Downloads per month over past year

View more statistics