Corvinus
Corvinus

Négy alapvető élelmiszer árjellemzőinek és kínálatának összehasonlítása Budapest és Passau kiskereskedelmi üzleteiben

Vona, Gábor (2025) Négy alapvető élelmiszer árjellemzőinek és kínálatának összehasonlítása Budapest és Passau kiskereskedelmi üzleteiben. Területi Statisztika, 65 (1). pp. 41-76. DOI 10.15196/TS650102

[img] PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
532kB

Official URL: https://doi.org/10.15196/TS650102


Abstract

A tanulmány célja, hogy feltárja (i) a vizsgált négy alapvető élelmiszerrel (lédig alma, burgonya, búzából készült száraztészta és dobozos tehéntej) kapcsolatos árképzési gyakorlatokat a kiválasztott magyarországi (Budapest) és németországi (Passau, Bajorország) élelmiszerüzletekben, (ii) a termékválasztékban a hazai termékek arányát, (iii) a kiskereskedelmi árakban árszint és áringadozás terén érvényesülő különbségeket. A 2023. július–szeptemberben összegyűjtött adatok elemzési eszköztárát (i) a lineáris regresszió, (ii) a két független mintás aránypróba, valamint (iii) az átlagok egyezőségének és a variancia homogenitásának tesztelése képezte. (i) A lineáris regresszió eredményei olyan árfüggvények, melyek az üzletlánc típusát, a szállítási távolság kategóriáját, az országnak megfelelő bérkategóriát, a terméktípust és a márkatípust megjelenítő bináris változókon alapulnak. Mindegyik modell 94% feletti korrigált R2-et mutatott. (ii) A hazai termékek arányát tekintve Magyarországon Németországhoz képest 21 százalékponttal több hazai gyártású száraztésztát forgalmaznak a hagyományos élelmiszerüzletekben. A diszkontkereskedők bevonása az említett eltérést 14 százalékpontra mérsékli. Alma esetén azonban a hazai termékek arányai nem különböznek szignifikánsan. (iii) A tejet illetően feltételezhető mind a nettó, mind a bruttó árszint azonossága valamennyi üzletláncot vagy csak hagyományos élelmiszerüzleteket véve. A száraztészták körében ezzel szemben a vizsgálat mindkét esetben szignifikáns különbségeket jelez a nettó árszintben a magyarországi fogyasztók javára. Az üzletlánc típusától függetlenül Magyarországon az általános forgalmi adó (áfa) miatt magasabb bruttó árszinten értékesítik a száraztésztákat, miközben a bruttó árszintek egyenlősége jellemzi a hagyományos üzletláncokat. Alma vásárlásakor a fogyasztók ingadozóbb bruttó árakkal szembesülnek Magyarországon, ugyanez vonatkozik Németországban a burgonyára és a száraztésztára. A bruttó árak azonos varianciája a tej esetében nem utasítható el.

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:élelmiszerárak; árdekompozíció; élelmiszer-kínálat
Divisions:Institute of Sustainable Development
Subjects:Economic policy
Food economy
Finance
Funders:Deutscher Akademischer Austauschdienst – DAAD, Universität Passau
DOI:10.15196/TS650102
ID Code:10905
Deposited By: MTMT SWORD
Deposited On:13 Feb 2025 13:49
Last Modified:13 Feb 2025 13:49

Repository Staff Only: item control page

Downloads

Downloads per month over past year

View more statistics