Váradi Szabó, Zsuzsa (2006) A paradoxonelmélet, avagy gondolkodásmódunk paradoxonja. Vezetéstudomány - Budapest Management Review, 38 (1. ksz). pp. 70-78. DOI 10.14267/VEZTUD.2006.ksz1.07
|
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
122kB |
Abstract
A paradoxon fogalmát sokan és sokféleképpen értelmezik, legtöbbször valamilyen ellentmondással azonosítva. Azonban a szó valódi jelentése a paradoxonelmélet tükrében érthető meg igazán, amely egy szemléletváltási kísérlet, az ellentmondásosnak tűnő jelenségek újfajta megközelítési lehetősége. A cikk első részével a szerző célja, hogy a paradoxonok fogalmának minél tágabb értelmezését tegye lehetővé, hogy maga az elmélet, mint egyfajta "metakeret" nyerhessen értelmet. (A második részben a gyakorlati alkalmazási lehetőségekről ír.) Ebben a felfogásban a paradoxonelmélet nem került még széles körben bevezetésre a magatartástudomány területén, így a szerző szeretne elméleti alapot nyújtani mind a továbbgondoláshoz, mind a gyakorlatban történő alkalmazáshoz. Először felvázolja a paradoxonelmélet filozófiai, valamint matematikai-logikai alapjait, majd megvilágítja lényegét gondolkodásmódunk paradoxonján keresztül. Végül röviden bemutat egy csoportdinamikai tanulmányt (Smith – Berg, 1987), amely kitűnően illusztrálja, hogyan érvényesülhet a paradoxonelmélet egy adott jelenség újraértelmezésében.
Item Type: | Article |
---|---|
Divisions: | Faculty of Business Administration > Institute of Management > Department of Organizational Behaviour |
Subjects: | Philosophy Business organisation |
DOI: | 10.14267/VEZTUD.2006.ksz1.07 |
ID Code: | 2505 |
Deposited By: | Ádám Hoffmann |
Deposited On: | 11 Nov 2016 09:29 |
Last Modified: | 19 Apr 2021 12:17 |
Repository Staff Only: item control page