Corvinus
Corvinus

Uber és taxi egymás mellett – új piaci modellek hagyományos árdiszkriminációval

Berde, Éva (2018) Uber és taxi egymás mellett – új piaci modellek hagyományos árdiszkriminációval. Közgazdasági Szemle, 65 (6). pp. 650-666. DOI https://doi.org/10.18414/KSZ.2018.6.650

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
565kB

Official URL: https://doi.org/10.18414/KSZ.2018.6.650


Abstract

A tanulmány ismerteti az Uber által életre hívott és azóta több más vállalkozás által is alkalmazott üzleti modellt. Megmutatja, hogy a számítástechnika és a mobiltechnológia fejlődése, valamint a személyautó-tulajdonosok számának növekedése szinte magától értetődően teremtette meg egy új piaci modell kiépülésének elveit. Foglalkozik azzal, hogy az egyes piaci szereplők hogyan viszonyulnak az új üzleti modellhez. Külön hangsúlyt fektet a jutaléksávok rendszerére, amelyben a megtett utaskilométerek függvényében a másodfokú árdiszkrimináció szabályainak megfelelően csökkennek a cégek által a gépkocsivezetőktől beszedett jutalékok. A szerző felhívja a figyelmet a modell ellentmondásosságára, a belőle származó előnyökre és hátrányokra is. Megmutatja, hogy az Európai Bíróság 2017 végi döntése a hátrányok elkerülése érdekében született. Végezetül felhívja a figyelmet a modell bizonytalanságaira és a jövőbeli esetleges változásokra

Item Type:Article
JEL classification:L11 - Production, Pricing, and Market Structure; Size Distribution of Firms
L14 - Transactional Relationships; Contracts and Reputation; Networks
O33 - Technological Change: Choices and Consequences; Diffusion Processes
Subjects:Economic development
Commerce and tourism
Economics
Transport and communications
DOI:https://doi.org/10.18414/KSZ.2018.6.650
ID Code:3608
Deposited By: Veronika Vitéz
Deposited On:10 Jul 2018 11:18
Last Modified:10 Jul 2018 11:18

Repository Staff Only: item control page

Downloads

Downloads per month over past year

View more statistics