Deli, Eszter and Rétvári, Márton (2018) Academic writing: A tudományos írás céljai és problémái: Academic writing: The aims and challenges of scientific writing. Jel - Kép: Kommunikáció, közvélemény, média, 2018 (4). pp. 62-70. DOI https://doi.org/10.20520/JEL-KEP.2018.4.63
|
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
515kB |
Official URL: https://doi.org/10.20520/JEL-KEP.2018.4.63
Abstract
Az írás az élet minden területén alkalmazott alapvető készség, amely nyelvileg kifejezett gondolatok rögzítésére szolgál. A tudományos írás azonban a hagyományos írástól eltérő szabályrendszerrel és gyakorlattal, egyedi struktúrával, hivatkozási hagyományokkal, absztrakt gondolati mechanizmusokkal és nem utolsó sorban speciális közönséggel rendelkezik. A tudományos íráskészség fejlesztésére számos intézmény kínál lehetőséget kurzusok, műhelyek, továbbképzések formájában, észrevehető azonban, hogy e képzések mégsem örvendenek nagy népszerűségnek, feltételezhetően a tudományos írás fontosságának rossz kommunikációja, a hozzá köthető fogalmi tévedések, valamint a klasszikus írással kapcsolatos túlzott magabiztosság miatt. Tanulmányunk ezen okok felderítésére vállalkozik egy kvantitatív kutatás segítségével, amely egyfelől kommunikáció- és médiatudomány szakos hallgatók, másfelől e szak oktatói által tapasztalt, tudományos írással kapcsolatos nehézségekre fókuszál. --- Being able to write is a basic skill that we use in our everyday lives for lingustic expressions. However, academic writing is a much more stringent form of expression with its unique structures, styles of references and abstract mechanisms of though. Moreover, it is written for a very specific, scientific audience. There are several courses, workshops and trainings aimed at improving academic writing, however, it is evident that they do not enjoy great popularity, especially amongst the students who would need development in it the most. There are several reasons for this: the poor communication of the importance of academic writing, overconfidence in the writing abilities of the author based on their generic writing skills, conceptual mistakes and pitfalls. This paper aims to shed light on these issues with the help of a quantitative pilot study, which analysed the problems that students attending communication and media science courses face while writing their thesis. This study sampled both students and their consultants to see where both sides feel the problems and difficulties lie.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | Media and communication Education |
DOI: | https://doi.org/10.20520/JEL-KEP.2018.4.63 |
ID Code: | 4649 |
Deposited By: | Veronika Vitéz |
Deposited On: | 31 Jan 2020 11:44 |
Last Modified: | 31 Jan 2020 11:44 |
Repository Staff Only: item control page