Corvinus
Corvinus

Tudásalapú gazdaság – Iparpolitika – Felsőoktatás : Knowledge based economy –industrial policy –higher education

Trautmann, László and Vida, Cecília (2021) Tudásalapú gazdaság – Iparpolitika – Felsőoktatás : Knowledge based economy –industrial policy –higher education. Köz-gazdaság, 16 (4). pp. 49-76. DOI 10.14267/RETP2021.04.04

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
5MB

Official URL: https://doi.org/10.14267/RETP2021.04.04


Abstract

A tanulmány célja, hogy a tudásalapú gazdasághoz illeszkedő iparpolitika és felsőoktatás-politika kereteit bemutassa. Az elemzés kiindulópontja, hogy szerkezetváltás megy végbe a globalizáció technológiai folyamataiban. Új ágazatok emelkednek ki és új intézményi szerkezetben történik a technológia irányítása. Az ágazati váltás legfontosabb eleme az infrastruktúra megújulása, ami köré szerveződnek az ágazatok. A tanulmány második részében a felsőoktatás változását mutatjuk be, ami mindig is szorosan kapcsolódott az iparpolitikához. Az új elem a tudásalapú gazdaság időszakában, hogy az oktatás átfogóbb szerepre tesz szert, a gazdasági fejlődés alapvető intézményi kerete lesz. A tanulmány harmadik részében emiatt elemezzük empirikus eszközökkel a hazai felsőoktatás lemorzsolódási mutatóit, és mutatjuk ki, hogy a felsőoktatási intézmények részéről az erőfeszítés a hallgatók megőrzésére hosszú távon kifizetődő lehet. The aim of the paper is to provide a policy framework for the industrial policy and higher education policy in the knowledge-based economy. The knowledge-based economy and society is the main feature of new era of globalization which means that new industries have launched, and new institutional structure has started to build in a global scale. The main characteristic of the new technology is the infrastructure (including space technology, 5G) and the infrastructure gives a new impetus to other industries. In the second part of paper, we show several stages of the development of higher education. Our main tenet is the strong connection between industrial policy and the development of higher education. We argue that the higher education will have got a stronger role in the new era. In the third part, we analyze the dropout rate in the Hungarian higher education and give some policy recommendation to mitigate it.

Item Type:Article
Subjects:Knowledge economy, innovation
Education
DOI:10.14267/RETP2021.04.04
ID Code:7098
Deposited By: Alexa Horváth
Deposited On:21 Dec 2021 08:52
Last Modified:21 Dec 2021 08:52

Repository Staff Only: item control page

Downloads

Downloads per month over past year

View more statistics