Kovai, Cecília, Kovai, Melinda, Mészáros, György and Neumann, Eszter (2021) Szocioanalízis, avagy játék a társadalmi egyenlőtlenségekkel. Fordulat (28). pp. 102-125.
|
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
956kB |
Official URL: http://fordulat.net/pdf/28/FORDULAT28_SZOCIOANALIZIS.pdf
Abstract
A tanulmány egy, a Helyzet Műhely1 tagjai által kidolgozott kiscsoportos tréning módszertanát és néhány tanulságát mutatja be. Pierre Bourdieu nyomán Szocioanalízisnek nevezett tréningünk elsősorban segítő szakmákban (szociális munkás, egészségügyi dolgozó, pedagógus, pszichológus) dolgozó leendő vagy már gyakorló szakembereknek szól. Tréningünk célja, hogy a résztvevők képesek legyenek reflektáltan érzékelni a társadalmi teret: tudatosítsák saját társadalmi helyzetükből és családi szocializációjukból származó észlelési, cselekvési, gondolkodási sémáikat; és vegyék észre, hogy más pozíciókból a társadalmi tér máshogyan észlelhető. Egyik előfeltevésünk ugyanis, hogy a segítő kapcsolat, mint minden egyéb szolidaritási viszony, a szereplők társadalmi helyzete által erősen meghatározott, és e meghatározottságoknak az érintettek csak részlegesen vannak tudatában. A társadalmi helyzetünk e reflektálatlan, vagy a szó pszichoanalitikus értelmében is tudattalan működésmódja teszi lehetővé a status quo fennmaradását. A tanulmányban tréningjeink jellegzetes tematikáját (a társadalmi világ észlelése, etnicizált osztályhelyzetek és rasszizmus, szakmai közösségek társadalmi kontextusa és belső hierarchiája) keretező elméleti belátásokat és az ezekhez kapcsolódó tréningfeladatokat mutatjuk be példákkal és elemzéssel.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | Philosophy Pedagogy History |
ID Code: | 8030 |
Deposited By: | Alexa Horváth |
Deposited On: | 16 Mar 2023 09:30 |
Last Modified: | 16 Mar 2023 09:30 |
Repository Staff Only: item control page