Corvinus
Corvinus

Az elnyomottak pedagógiája

Freire, Paolo (2021) Az elnyomottak pedagógiája. Fordulat (28). pp. 236-244.

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
635kB

Official URL: http://fordulat.net/pdf/28/FORDULAT28_FREIRE.pdf


Abstract

Paulo Reglus Neves Freire (1921–1997): brazil felnőttoktató, a kritikai pedagógia meghatározó alakja. A XX. századi művelődés és oktatás egyik legnagyobb teoretikusa. Több országban folytatott alfabetizációs tevékenységet, az írástudás közösségi, demokráciaépítő funkcióit hangsúlyozta. 1964–79 között „felforgató” tevékenysége okán kiutasították Brazíliából; Chilében, Svájcban és az USA-ban tevékenykedett és írt. 1979-ben amnesztiát kapott, a São Pauló-i egyetem tanáraként dolgozott. Paulo Freire alakította ki azt a szemléletet, mely szerint a tanulás egyfajta önképzés, az ehhez való jogok pedig egy demokratikus országban az egyén boldogulásának alapfeltételei. A folyamatosan fejlődő, felgyorsult világnak változáshoz alkalmazkodni tudó emberekre van szüksége. A következő szemelvény Az elnyomottak pedagógiája című, magyarul eddig meg nem jelent, nagyhatású könyvéből való, melynek központi üzenete a hagyományos iskola bankkoncepciójának kritikája, a dialóguson alapuló, partnerviszonyra épülő felnőttkori tanulás értékeinek hangsúlyozása.

Item Type:Article
Subjects:Philosophy
Pedagogy
History
ID Code:8037
Deposited By: Alexa Horváth
Deposited On:16 Mar 2023 10:21
Last Modified:16 Mar 2023 10:21

Repository Staff Only: item control page

Downloads

Downloads per month over past year

View more statistics