Freire, Paolo (2021) Az elnyomottak pedagógiája. Fordulat (28). pp. 236-244.
|
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
635kB |
Official URL: http://fordulat.net/pdf/28/FORDULAT28_FREIRE.pdf
Abstract
Paulo Reglus Neves Freire (1921–1997): brazil felnőttoktató, a kritikai pedagógia meghatározó alakja. A XX. századi művelődés és oktatás egyik legnagyobb teoretikusa. Több országban folytatott alfabetizációs tevékenységet, az írástudás közösségi, demokráciaépítő funkcióit hangsúlyozta. 1964–79 között „felforgató” tevékenysége okán kiutasították Brazíliából; Chilében, Svájcban és az USA-ban tevékenykedett és írt. 1979-ben amnesztiát kapott, a São Pauló-i egyetem tanáraként dolgozott. Paulo Freire alakította ki azt a szemléletet, mely szerint a tanulás egyfajta önképzés, az ehhez való jogok pedig egy demokratikus országban az egyén boldogulásának alapfeltételei. A folyamatosan fejlődő, felgyorsult világnak változáshoz alkalmazkodni tudó emberekre van szüksége. A következő szemelvény Az elnyomottak pedagógiája című, magyarul eddig meg nem jelent, nagyhatású könyvéből való, melynek központi üzenete a hagyományos iskola bankkoncepciójának kritikája, a dialóguson alapuló, partnerviszonyra épülő felnőttkori tanulás értékeinek hangsúlyozása.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | Philosophy Pedagogy History |
ID Code: | 8037 |
Deposited By: | Alexa Horváth |
Deposited On: | 16 Mar 2023 10:21 |
Last Modified: | 16 Mar 2023 10:21 |
Repository Staff Only: item control page