Corvinus
Corvinus

Hogyan támogathatja a közösség a fenntarthatóbb életmódot?

Neulinger, Ágnes ORCID: https://orcid.org/0000-0001-6493-2761, Nagy, Míra Júlia, Petróczi, Zsuzsa, Kiss, Gabriella ORCID: https://orcid.org/0000-0002-5817-9037 and Veress, Tamás (2023) Hogyan támogathatja a közösség a fenntarthatóbb életmódot? Marketing & Menedzsment, 57 (1). pp. 15-24. DOI https://doi.org/10.15170/MM.2023.57.01.02

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
423kB

Official URL: https://doi.org/10.15170/MM.2023.57.01.02


Abstract

A TANULMÁNY CÉLJAI: A mélyülő, globális léptékű ökológiai válság meghatározó előidézőinek egyike a fenntarthatatlan termelési és fogyasztási módok terjedése. Az elmozdulás a fenntartható életmód felé szükségszerű, azonban számos nehézségbe ütközhet. Jelen kutatás a tényleges viselkedésre és annak változására fókuszálva mutatja be a közösség jelentőségét a fenntartható életmód ösztönzésére, miközben hangsúlyozza a részvételi kutatásban rejlő lehetőségeket. ALKALMAZOTT MÓDSZERTAN: Részvételi kutatást végeztünk nagyvárosi egyetemista és friss diplomás fiatalok körében, úgynevezett ökoklubok segítségével. Kvalitatív elemzésünk adatforrásai a fenntarthatóságra törekvő viselkedésről készített előzetes felmérés, az ökoklub találkozók online videofelvételei és azok leiratai, a fenntartható életmódhoz kapcsolódó heti mérések adatai, valamint egyéni reflexiós szövegek és utólagos mélyinterjúk voltak. LEGFONTOSABB EREDMÉNYEK: Kutatási eredményeink megerősítették a közösség fontosságát a fenntartható életmód felé való elmozdulásban. Az ökoklub elméleti és gyakorlati tudást adott a résztvevőknek, miközben a fogyasztói felhatalmazódás eszközeként is szolgált. Emellett kutatásunk feltárta a fenntartható szándék és a magatartás közötti eltérés jellemző okait, valamint azokat a tényezőket, amelyek segítik és akadályozzák a fenntartható életmód követését. Eredményeink egyértelműen jelzik a részvételi kutatás hasznosságát a fenntarthatóbb életmód és fogyasztás vizsgálatában. GYAKORLATI JAVASLATOK: Eredményeink szerint a fenntartható életmód elsajátításához segítségre van szüksége a fogyasztóknak, amely érkezhet az állami, a civil és a vállalati szféra szereplőitől egyaránt. Kutatásunk eredményei a fenntarthatósággal foglalkozó közösségeken keresztül kapott támogatás hasznossága mellett érvelnek. Kutatásmódszertani szempontból pedig javasoljuk a részvételi kutatás használatát a téma mélyebb megértéséhez.

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:fenntartható életmód, fogyasztás, részvételi kutatás, ökoklub
Divisions:Corvinus Doctoral Schools
Institute of Operations and Decision Sciences
Subjects:Environmental economics
Media and communication
DOI:https://doi.org/10.15170/MM.2023.57.01.02
ID Code:8360
Deposited By: MTMT SWORD
Deposited On:30 Jun 2023 11:14
Last Modified:30 Jun 2023 11:14

Repository Staff Only: item control page

Downloads

Downloads per month over past year

View more statistics