Neulinger, Ágnes ORCID: https://orcid.org/0000-0001-6493-2761, Nagy, Míra Júlia, Petróczi, Zsuzsa, Kiss, Gabriella ORCID: https://orcid.org/0000-0002-5817-9037 and Veress, Tamás (2023) Hogyan támogathatja a közösség a fenntarthatóbb életmódot? Marketing & Menedzsment, 57 (1). pp. 15-24. DOI https://doi.org/10.15170/MM.2023.57.01.02
|
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
423kB |
Official URL: https://doi.org/10.15170/MM.2023.57.01.02
Abstract
A TANULMÁNY CÉLJAI: A mélyülő, globális léptékű ökológiai válság meghatározó előidézőinek egyike a fenntarthatatlan termelési és fogyasztási módok terjedése. Az elmozdulás a fenntartható életmód felé szükségszerű, azonban számos nehézségbe ütközhet. Jelen kutatás a tényleges viselkedésre és annak változására fókuszálva mutatja be a közösség jelentőségét a fenntartható életmód ösztönzésére, miközben hangsúlyozza a részvételi kutatásban rejlő lehetőségeket. ALKALMAZOTT MÓDSZERTAN: Részvételi kutatást végeztünk nagyvárosi egyetemista és friss diplomás fiatalok körében, úgynevezett ökoklubok segítségével. Kvalitatív elemzésünk adatforrásai a fenntarthatóságra törekvő viselkedésről készített előzetes felmérés, az ökoklub találkozók online videofelvételei és azok leiratai, a fenntartható életmódhoz kapcsolódó heti mérések adatai, valamint egyéni reflexiós szövegek és utólagos mélyinterjúk voltak. LEGFONTOSABB EREDMÉNYEK: Kutatási eredményeink megerősítették a közösség fontosságát a fenntartható életmód felé való elmozdulásban. Az ökoklub elméleti és gyakorlati tudást adott a résztvevőknek, miközben a fogyasztói felhatalmazódás eszközeként is szolgált. Emellett kutatásunk feltárta a fenntartható szándék és a magatartás közötti eltérés jellemző okait, valamint azokat a tényezőket, amelyek segítik és akadályozzák a fenntartható életmód követését. Eredményeink egyértelműen jelzik a részvételi kutatás hasznosságát a fenntarthatóbb életmód és fogyasztás vizsgálatában. GYAKORLATI JAVASLATOK: Eredményeink szerint a fenntartható életmód elsajátításához segítségre van szüksége a fogyasztóknak, amely érkezhet az állami, a civil és a vállalati szféra szereplőitől egyaránt. Kutatásunk eredményei a fenntarthatósággal foglalkozó közösségeken keresztül kapott támogatás hasznossága mellett érvelnek. Kutatásmódszertani szempontból pedig javasoljuk a részvételi kutatás használatát a téma mélyebb megértéséhez.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | fenntartható életmód, fogyasztás, részvételi kutatás, ökoklub |
Divisions: | Corvinus Doctoral Schools Institute of Operations and Decision Sciences |
Subjects: | Environmental economics Media and communication |
DOI: | https://doi.org/10.15170/MM.2023.57.01.02 |
ID Code: | 8360 |
Deposited By: | MTMT SWORD |
Deposited On: | 30 Jun 2023 11:14 |
Last Modified: | 30 Jun 2023 11:14 |
Repository Staff Only: item control page