Corvinus
Corvinus

A verseny átalakulása és a versengő magatartásformák

Hámori, Balázs (2024) A verseny átalakulása és a versengő magatartásformák. Manual. Akadémiai Kiadó, Budapest. DOI https://doi.org/10.13140/RG.2.2.24300.95364 (Submitted)

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
531kB

Official URL: https://doi.org/10.13140/RG.2.2.24300.95364


Abstract

Az internet megjelenésétől eleinte sok közgazdász azt várta, hogy a nagyszámú globális versenyző felbukkanása, a „súrlódásmentes” tranzakciók, és az információkhoz való azonnali hozzáférés erősíti a versengő magatartást, és egyre közelebb viszi majd a gazdaságot a tökéletes versenyhez. A verseny sok területen valóban erősödött, amit a Vörös királynő hipotézis érvényesülésével szoktak jellemezni. A versenytársaknak ahhoz is egyre gyorsabban kell futniuk, hogy megőrizzék pozíciókat. Több területen „a győztes mindent visz” jelleggel működik a piac, ahol a versenyzők nem a nagyobb piaci részesedésért, hanem a puszta létezésért versenyeznek. Ez a tény és az információ- és tudásgazdaságban folyó versenyről azóta felgyűlt tapasztalatok is indokolják, hogy e tekintetben is differenciáltabban ítéljük meg a fejlődés trendjeit. Az érem egyik oldala, hogy a piacra lépés számos területen valóban könnyebbé vált, és némely – korábban oligopol jellegű – piacon (például a telekommunikáció területén) nagyszámú versenyző jelent meg. A belépési korlátok meggyengülése egyértelműen versenyerősítő tényező, ami lehetővé teszi, hogy a kisebb helyi cégek – az internetet mint értékesítési csatornát kihasználva – globális alapon versenyezzenek. Az öldöklő innovációs versenyben újonnan létrehozott start-up cégek is veszélyeztethetik a régóta piacon lévő, globális vállalat üzletét, új, jobb termékekkel és szolgáltatásokkal. Az érem másik oldala azonban, hogy a globális óriásvállalatok is veszélyt jelenthetnek a kisebb helyi vállalatok számára, amelyek korábban uralták a saját lokális piacukat. Ezen túlmenően – több „versenyellenes” tényező is megjelent vagy felerősödött – de ezeknek a vizsgálata már egy új tanulmány tárgya.

Item Type:Monograph (Manual)
Uncontrolled Keywords:versengő magatartás, versenyt befolyásoló tényezők, innováció és verseny
JEL classification:O30 - Innovation, Research and Development, Technological Change, Intellectual Property Rights: General
O33 - Technological Change: Choices and Consequences; Diffusion Processes
O35 - Social Innovation
Divisions:Institute of Economics
Subjects:Economic development
Economic policy
Economics
DOI:https://doi.org/10.13140/RG.2.2.24300.95364
References:
ID Code:8362
Deposited By: Dr. Balázs Hámori
Deposited On:10 Jul 2023 14:04
Last Modified:10 Jul 2023 14:04

Repository Staff Only: item control page

Downloads

Downloads per month over past year

View more statistics