Marciniak, Róbert ORCID: https://orcid.org/0000-0002-8902-3502 and Baksa, Máté ORCID: https://orcid.org/0000-0002-0834-4727 (2024) Szövegalkotó mesterséges intelligencia a társadalomtudományi felsőoktatásban: félelmek és lehetőségek. Educatio, 32 (4). pp. 599-611. DOI https://doi.org/10.1556/2063.32.2023.4.4
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
225kB |
Official URL: https://doi.org/10.1556/2063.32.2023.4.4
Abstract
Tanulmányunkban azt vizsgáljuk, hogy az olyan generatív mesterségesintelligencia-eszközök (GMI-eszközök), mint a ChatGPT vagy a Google Bard, milyen hatást gyakorolnak a felsőoktatás szereplőire, elsősorban a bölcsészet- és társadalomtudományok területén. A témával foglalkozó legfrissebb szakirodalom áttekintésével kiegyensúlyozott képet alakítunk ki használatuk lehetséges előnyeiről és kockázatairól. A GMI-eszközök elterjedése az automatizálás új korszakának beköszöntét jelzi, amelyben a korábban tudásmunkások által végzett feladatok jó részét gépekre bízzuk. Ez az átalakulás a felsőoktatásban a hatékonyság javulásához és a hozzáférés demokratizálódásához vezethet, de etikai kérdéseket is felvet, és veszélyezteti a tudományos közösségen belüli bizalmat. Álláspontunk szerint a felsőoktatás kulcsszereplőinek transzparens kommunikációt kell folytatniuk a GMI-k várható hatásairól, hogy minél gyorsabban kialakíthassák a helyes használatuk kultúráját. A tanulmány elkészítéséhez nem használtunk fel semmilyen GMI-alkalmazást.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | generatív mesterséges intelligencia, ChatGPT, NLP, felsőoktatás, kutatás |
Divisions: | Institute of Strategy and Management |
Subjects: | Knowledge economy, innovation Education |
DOI: | https://doi.org/10.1556/2063.32.2023.4.4 |
ID Code: | 9746 |
Deposited By: | Ádám Hoffmann |
Deposited On: | 20 Mar 2024 14:28 |
Last Modified: | 20 Mar 2024 14:28 |
Repository Staff Only: item control page