K. Horváth, Zsolt (2021) Osztályhelyzet, együttes élmény, társas hatóképesség. Mérei Ferenc hozzájárulása a Nékosz gyakorlati pedagógiájához. Fordulat (28). pp. 78-100.
|
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
800kB |
Official URL: http://fordulat.net/pdf/28/FORDULAT28_KHZS.pdf
Abstract
A Népi Kollégiumok Országos Szövetségét nemegyszer a diktatúra ifjúsági szervezeteként és a kommunista párt ifjúsági utánpótlását biztosító tömörülésként értelmezik. Jóllehet nem alaptalan ez a felfogás, annyiban azonban leegyszerűsítő, amennyiben nem számol 1) a Nékosz előzményeként, a háború előtt szárba szökkent népi kollégiumi mozgalommal, 2) a kezdeti grassroots jellegével 3) önkormányzatával 4) a társadalmi mobilitásban betöltött szerepével 5) saját pedagógiai és neveléspszichológiai elképzeléseivel. A Nékosz átfogó története természetesen nem lehet egy ilyen rövid írás tárgya, így a 3–5. pont kidolgozására összpontosítunk. A Nékosz pedagógiai vezetője Mérei Ferenc pszichológus volt, aki a Székesfővárosi Neveléstudományi Intézet Lélektani Intézete kutatójaként számtalan általános és középiskolai kísérletet végzett az emancipatorikus iskola hatékonyságának kidolgozására. Számára az emancipatorikus nevelés modellje a Nékosz együttes élménye volt.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | Philosophy Pedagogy History |
ID Code: | 8029 |
Deposited By: | Alexa Horváth |
Deposited On: | 16 Mar 2023 09:25 |
Last Modified: | 16 Mar 2023 09:25 |
Repository Staff Only: item control page