Vályi, Péter (2021) A kritikaiság végessége. Fordulat (28). pp. 127-135.
|
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
429kB |
Official URL: http://fordulat.net/pdf/28/FORDULAT28_VALYI.pdf
Abstract
Az iskolával kapcsolatosan él egy olyan általános elképzelés, amely azt sugallja, hogy minden közfeladatot ellátó oktatási-nevelési létesítmény fontos szerepet tölt be a demokráciára nevelésben (Jakab és Varga 2007). Több, a szakma művelői számára alapvetéseket leíró szakirodalom ebből a kissé idealizált alapállásból fogalmaz meg etikai és esztétikai irányelveket, ajánlásokat intézményvezetőknek, iskolai gyakorlatokat pedagógusoknak (Nemzeti Környezeti Nevelési Stratégia 2010; Education International 2019). Ezt az álláspontot vitatva az esettanulmány egyrészt egy olyan intézményt mutat be, amely sajátos profiljával megcáfolja a fentebb említett „egydimenziós iskola” koncepcióját, másrészt betekintést biztosít annak belső logikájába, átideologizált kommunikációjába egy több éve húzódó problémán és az arra adott tanulói és szülői akción keresztül. A továbbiakban kifejtésre kerülő elnyomás és az azt gyakorlók ebben az esetben beazonosíthatók, nem absztrahálódnak, nem válnak arctalanná egy áttekinthetetlen szuperstruktúrában. Ellenkezőleg, olyan személyek gyakorolják az elnyomás szélsőséges formáját, akikkel a tanulók az iskolai munkavégzés évei alatt napi szinten érintkezni és kooperálni kényszerülnek.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | Philosophy Pedagogy History |
ID Code: | 8031 |
Deposited By: | Alexa Horváth |
Deposited On: | 16 Mar 2023 09:35 |
Last Modified: | 16 Mar 2023 09:35 |
Repository Staff Only: item control page